Sökmotoroptimering ger fler besökare del 7

Publicerad: torsdag 9 nov 2017 johanna nilsson

Wow, bra jobbat! Nu har du gjort stora delar av det du själv kan påverka för att få högre ranking av sökmotorerna. Vi har kommit till den sista delen, URL-adresser, något du smidigt kan lösa själv i WM3.

Sökmotorvänliga URL-adresser

Ett exempel på URL-adress är www.hldesign.se. För att rankas extremt högt av sökmotorerna skulle en perfekt URL-adress för en webbyrå vara www.webbyra.se, men det är ofta svårt att lösa.

Det du däremot kan göra är att skapa kortadresser till sidorna på din webb.

Se till att adressen är kort och inte innehåller en massa kataloger och variabler.
Jämför:
– www.example.com/ytterklader/kappor/
med
– www.example.com/sweden/sv/produkter/ytterklader/ visa_sida.phptyp=ytterklader&=kappor&sortering =55-28&lang=se

Använd nyckelord i filnamn istället för till exempel siffror.
Jämför:
– www.example.com/röd-kappahtml 
med
– www.example.com/visa.php?prod-id=55-28&lang-id=32

Exempel!

Din kontaktsida kan ha kortadress www.dinwebbsida.se/kontakt och din produktkatalog www.dinwebbsida.se/produktkatalog.

Såhär gör du i WM3

När du står påen av dina sidor klickar du på kugghjulet i verktygs-fältet för att komma till sidansinställningar.

Verktygsfältet där du hittar sidinställningarna.

Här skriver du in sidans titel och din önskade kortadress.

Där kan du fylla i sidans titel, det är som nämnt i tidigare inlägg också viktigt, samt webbadress. Det är i fältet för webbadress du skriver in det du vill ska vara kortadressen för sidan. Som du ser på exempelbilden är vi inne på den sidan på www.hldesign.se som presenterar utbudet. Sidans titel är utbudet och då fyller vi utbudet som kortadress. URL-adressen blir då www.hldesign.se/utbudet.

Glöm inte att spara innan du går vidare till nästa sida där du vill skapa en kortadress.

 

 

 

Vi hoppas att du har haft nytta av vår informationsserie om sökmotoroptimering. Vill du få din webbsida analyserad eller hjälp med att göra de ändringar som krävs för att rankas högre? Kontakta våra redaktörer så får du hjälp direkt!

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss