Framtidssäkrad webbplats för Länstrafiken Norrbotten

Publicerad: tisdag 6 feb 2024

Länstrafiken Norrbotten genomför just nu ett digitalt lyft med ny grafisk profil och ny webbplats. I pipeline ligger även en ny reseapp i samarbete med landets fyra nordligaste län och ett omtag på biljett- och resekortsförsäljning. HL Design & Media AB har stått för utvecklingen av en framtidssäkrad, tillgänglighetsanpassad webbplats.


Projektet startade med ett önskemål om att framtidssäkra och tillgänglighetsanpassa webbplatsen. När det gäller reseplanering är mobilen första prioritet. Insikten om att många användare har olika behov ledde till en minimalistisk approach där vi tillsammans med Länstrafiken Norrbotten försökte sålla bort subjektiva värderingar och fokusera fullt ut på funktion och syfte för användaren.


Katrine Kolström, som arbetat fram användargränssnittet för webbplatsen, berättar: ”Från en gemensam målbild har vi valt en minimalistisk approach och reducerat bort all onödig information. Vi ville spara tid för användarna och se till att de kan utföra sin uppgift så fort som möjligt. Jag tycker vi har lyckats jättebra med det. Många av våra kunder är rädda för att skala bort information och vill att hemsidan ska säga så mycket. Det finns en risk för att det blir för mycket och att användaren ger upp. Vi designers pratar om avvägd ”kognitiv load” och det är extra viktigt när man jobbar med tillgänglighetsanpassning”.


Konsekvent systematik
Länstrafiken Norrbotten hade redan en uppdaterad och genomtänkt grafisk profil i pipeline så designarbetet handlade om att implementera den i en enhetlig, lättnavigerad design för hela webbplatsen. Eftersom många användare googlar sig in på webbplatsens undersidor får man jobba med keypages som hjälper användaren att hitta det de söker utan att ha passerat förstasidan. Genom en konsekvent systematik för hela webbplatsen blir den intuitiv att navigera för alla användare.


Under 2025 * kommer kraven för digital tillgänglighet skärpas i Sverige. ”Vi jobbar aktivt med tillgänglighet i alla case. Det är viktigt att vi designar en bra grund, så våra kunder inom det offentliga slipper få panik nästa år när de nya reglerna träder i kraft. Här har vi levererat en produkt som är hållbar och kan användas av många fler, vilket jag tycker är jätteviktigt, berättar Katrine.


Här följer ett axplock av webbplatsens tillgänglighetsanpassningar:

 

  • Lättläst språk
  • Talande webb
  • Kontrastvärden på webbplatsen
  • Möjlighet att öka och minska text med bibehållen design
  • Möjlighet att öka kontrast
  • Navigering via tab-funktion
  • Informationsstruktur lämpad för skärmläsare
  • Informationssymboler kompletteras med text

*Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service (DOS-lagen)
Läs mer om HL Design/ enode på vår nya webbplats.

Nyfiken på hur vi kan göra er mer framgångsrika?

Prata webb med oss